kembali bekerja.

Thursday, August 20, 2009

tazkirah bersama ustaz

Assalamualaikum.gua,ehh,ustaz orang baru kat sini;sila beri tunjuk ajar.


Alhamdulillah,bulan Ramadhan,bulan yang penuh keberkatan dan kemuliaan tiba lagi.bulan yang sememangnya dinanti-nantikan oleh umat Islam di seluruh dunia.kedatangannya konfem menjanjikan peluang besar untuk umat Islam meningkatkan keimanan dan ketakwaan.di sini ustaz ingin berkongsi fadhilat-fadhilat puasa yang berjaya ustaz google.


"Wahai orang-orang yang beriman, telah wajib ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas umat-umat yang sebelum kamu, semuga kamu menjadi orang yang bertakwa"

Surah Al Baqarah, ayat 183


“orang-orang lelaki yang berpuasa serta orang-orang perempuan yang berpuasa dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya serta orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya dan orang-orang lelaki yang menyebut nama Allah banyak-banyak serta orang-orang perempuan yang menyebut nama Allah banyak-banyak, Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar"

Surah Al Ahzaab, ayat 35


Ubadah Bin Somit ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda pada suatu hari ketika Ramadhan hampir menjelang: "Telah datang kepadamu bulan Ramadhan, di mana Allah melimpah ruahkan di dalamnya dengan keberkatan, menurunkan rahmat, mengampuni dosa-dosa kamu, memakbulkan doa-doa kamu, melihat di atas perlumbaan kamu untuk memperolehi kebaikan yang besar dan berbangga mengenaimu di hadapan malaikat-malaikat. Maka tunjukkanlah kepada Allah Taala kebaikan dari kamu. Sesungguhnya orang yang bernasib malang ialah dia yang dinafikan daripada rahmat Allah pada bulan ini."


Abu Sa'id Al Khudri ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Setiap hari siang dan malam pada bulan Ramadhan, Allah Tabaraka wa Taala membebaskan begitu banyak sekali roh daripada api neraka. Dan pada setiap orang Islam pada setiap hari siang dan malam doanya pasti akan diterima."


Abu Hurairah ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Terdapat tiga jenis orang yang doa mereka tidak ditolak; doa daripada orang yang berpuasa sehinggalah dia berbuka puasa; imam (penguasa) yang adil, dan orang yang dizalimi yang kerana doanya itu Allah mengangkatnya melepasi awan dan membuka untuknya pintu-pintu langit dan Allah berfirman: "Daku bersumpah demi kemuliaanKu, sesungguhnya Daku pasti menolongmu walaupun pada suatu masa nanti."


Ibn Umar ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya mengirim rahmat ke atas mereka yang memakan sahur."


Ditegaskan oleh Rasulullah SAW melalui sabdanya yang diriwayatkan oleh Ahmad, An- Nasa'i dan Al Baihaqi dari Abu Hurairah, yang bermaksud: "Sesungguhnya telah datang kepada kamu bulan Ramadhan bulan yang penuh berkat. Allah telah fardhukan ke atas kamu berpuasa padanya. Sepanjang bulan Ramadhan itu dibuka segala pintu Syurga dan ditutup segala pintu neraka serta dibelenggu segala syaitan......."


kelebihan-kelebihan puasa tak terhad macam kat atas tu je.banyak lagi weh!puasa sebenarnya satu proses yang memberi manfaat pada tubuh badan.contoh?kita berpeluang untuk merehatkan organ penghadaman yang telah bekerja keras sepanjang tahun.bukan aje rehat,kita juga memberi peluang kepada organ tersebut membersihkan 'dirinya' dengan syarat kita mengamalkan pemakanan yang betul sepanjang bulan puasa ni.jangan sahur makan megi buka pown makan megi.serupa rosak jugak organ-organ tuh kalau macam tu.


selain tu,berpuasa juga memberi peluang pada badan untuk membuang lebihan toksin yang terkumpul dalam badan.pada peringkat awal berpuasa,kita sedar yang mulut akan berbau,peluh berbau,kulit kering bersisik,kulit rasa gatal-gatal,air kencing jadi pekat dan berbau,lidah rasa kelat dan sebagainya.ini sebenarnya petanda bahawa tubuh sedang membersihkan toksin dalam badan.


selain tubuh badan,puasa juga boleh meningkatkan kekuatan fizikal dan mental seseorang.selalunya pada bulan nilah kita rasa yang kekuatan dalam diri kita diuji dengan pelbagai bentuk ujian.bagi mereka-mereka yang bekerja dengan menggunakan kekuatan fizikal, bulan Ramadhan pasti menguji ketahanan diri.bagi mereka yang mudah lemah semangat,kelebihan bulan Ramadhan ini perlulah digunakan untuk membina kekuatan diri.senang cakap,bulan Ramadhan memang memberi peluang yang luas untuk setiap umat Islam membina ketahanan diri.


kelebihan bulan Ramadhan dan amalan berpuasa tak terhad kepada individu aje,tapi takkan ustaz nak cerita semua.nanti sebulan puasa ustaz nak cerita apa?tauke belog dah pesan jangan curik tulang.so,ustaz akan bertemu lu orang,ehh silap,anda semua pada entri yang akan datang. ustaz memohon maaf andai ada terkasar bahasa.akhir kata,selamat menyambut Ramadhan al-Mubarak.Assalamualaikum.


8 comments:

a r e s said...

waaaa.. tp satu jewk xkne kot, lagu ko, ak bce tazkirah nih, tp lagu rock kapak.. mmg uztaz rock dowh

afiq ohh afiq said...

yela2.. aku tuka..

izzatun naDia said...

hahaa.. uztaz yg bakal bini dier penyanyi hey monday.. kahkah

Myraa Y. said...

Happy fasting froggy ;D

apizz said...

Happy fasting katak:))

Rabiatul Adawiah Sulaiman said...

selamat berpuasa weh :)

afiq ohh afiq said...

yayaya.. selamat berpuasa semua;)

a r e s said...

ahaha.. uztz rock, lagu trus xleh blaa.. layannn~

Post a Comment

ish buat susah susah lu orang aje